Leren buiten de lijntjes - van cirkels tot skateboards

Leren in een minder schoolse context heeft niet alleen een positief effect op motivatie en welbevinden, het draagt ook bij tot de ontwikkeling van een ruimer perspectief.

Ieder semester starten de ASO- en Design-opleidingen op de campus in Heverlee met een projectdag die in het teken staat van kennismaken, denken, doen en ervaren.

Beide opleidingen zijn trouwens overtuigd van de kracht van creatieve, culturele en/of wetenschappelijke bagage om

  • potentieel zichtbaar te maken
  • zelfvertrouwen en soft skills zoals samenwerken en probleemoplossen te versterken
  • een brede vorming te realiseren

Bij de start van dit semester werden de ASO-cursisten uitgedaagd te communiceren, denken en draaien in cirkels of vierkanten én waren er hoogstandjes met driehoeken. Tijdens een kunst- en wetenschapsroute maakten de cursisten kennis met tal van kunstenaars en dichters en bogen ze zich over actuele onderzoeksthema's.

De Design-cursisten trokken er ook op uit en bezochten de SKATEBOARD-tentoonstelling in Brussel. Ze plannen immers dit semester rond dit thema creatief aan de slag te gaan. Skateboards zijn functioneel, grafisch, persoonlijk én cultureel relevant. Skateboards symboliseren beweging, vrijheid maar vertellen ook een verhaal en kunnen een uiting van iemands identiteit.

Verder experimenteerden de cursisten met tal van creatieve technieken zoals tekenen op hout, Arduino, zeefdrukken, en stopmotion-animatie.

Meer info over de effecten van buiten leren en cultuureducatie vind je hier: